Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorStevens, Dr. G.W.J.M.
dc.contributor.authorVonk, M.
dc.date.accessioned2012-07-27T17:01:06Z
dc.date.available2012-07-27
dc.date.available2012-07-27T17:01:06Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11070
dc.description.abstractUit de literatuur blijkt dat verschillende respondenten vaak verschillende niveaus van probleemgedrag rapporteren over dezelfde persoon. Deze studie onderzoekt etnische verschillen in de discrepantie in gerapporteerd probleemgedrag door leerkracht en leerling en de medierende werking van de leerkracht-leerling relatie. Er is gebruik gemaakt van de EPOS-dataset uit 2010. Aan 214 leerlingen werd de Youth Self Report uitgevraagd. Hun mentor vulde de Teacher Report Form en de Leerkracht Leerling Relatie Vragenlijst in. Leraren rapporteerden meer externaliserend probleemgedrag voor Marokkaanse jongeren dan voor autochtone jongeren. Zij rapporteerden ook meer conflicten in de relatie met Marokkaanse jongeren dan in de relatie met Surinaamse en autochtone kinderen. Voor meer dan de helft van de Marokkaanse jongeren werd een discrepantie in gerapporteerd externaliserend probleemgedrag door henzelf en hun leraar gevonden, tegenover 33,3% van de autochtone respectievelijk Surinaamse jongeren en 20% van de Turkse jongeren. De etnische verschillen in de kans op een discrepantie in gerapporteerd externaliserend probleemgedrag bleken volledig te kunnen worden verklaard door de mate waarin de leerkracht rapporteerde dat de relatie met de leerling gekenmerkt werd door conflicten. Deze studie toont dan ook aan dat de leerkracht-leerling relatie een belangrijk aspect vormt in het begrijpen van discrepanties in gerapporteerd probleemgedrag tussen leerkracht en leerling.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent868705 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleEtnische verschillen in de discrepantie in probleemgedrag gerapporteerd door leerkracht en leerling en de medierende werking van de leerkracht-leerling relatie
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsEtnische jongeren
dc.subject.keywordsleerkracht-leerling relatie
dc.subject.keywordsdiscrepantie
dc.subject.keywordsprobleemgedrag
dc.subject.courseuuJeugdstudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record