Leercultuur op de werkplek en de relatie met motivatie voor het doen van onderzoek
Summary
In dit onderzoek is gekeken of er een verschil is in de gepercipieerde leercultuur op de werkplek tussen de academische en niet-academische afstudeersetting van studenten Klinische Gezondheidswetenschappen (KGW) en in hoeverre de gepercipieerde leercultuur gerelateerd is aan de motivatie die hierop volgt voor het doen van (wetenschappelijk) onderzoek. Het onderzoek had een kwantitatief survey design. De deelnemers waren 116 alumni van zowel het masterprogramma Verplegingswetenschap als het masterprogramma Fysiotherapiewetenschap. Er werden vragenlijsten afgenomen die zorgden voor inzicht in algemene aspecten, de setting van het afstudeeronderzoek, de motivatie voor het volgen van de opleiding KGW, de motivatie voor het doen van (wetenschappelijk) onderzoek en de perceptie van de leercultuur op de werkplek. Na het uitvoeren van diverse onafhankelijke t-toetsen en regressieanalyses bleek dat studenten KGW in een academische afstudeersetting de leercultuur gemiddeld significant hoger percipieerden dan studenten in een niet-academische afstudeersetting en dat die gepercipieerde leercultuur slechts gedeeltelijk gerelateerd is aa