View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het belangrijkste monument. De representatie van het slavernijverleden in het Nederlandse geschiedenisonderwijs.

        Thumbnail
        View/Open
        Scriptie Roald Bakker.pdf (1.024Mb)
        Publication date
        2021
        Author
        Bakker, R.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In deze scriptie staat de representatie van het slavernijverleden in het geschiedenisonderwijs van havo-onderbouw centraal. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van geschiedeniscurricula en schoolboeken. Hierbij is onderzocht of het geschiedenisonderwijs met betrekking tot het slavernijverleden van rond 2000 verschilt met het geschiedenisonderwijs van rond 2020. De verandering tussen deze meetpunten is gekoppeld aan het historiografisch en maatschappelijk debat van de afgelopen 25 jaar. De analyse laat zien dat de representatie van het slavernijverleden gedeeltelijk is veranderd. Belangrijke oorzaken hiervan zijn de invoering van de tien tijdvakken en de canon van Nederland in het geschiedeniscurriculum. In het onderzoek valt op dat recente schoolboeken, in tegenstelling tot oudere schoolboeken, aandacht hebben voor agency en leefomstandigheden van de slaafgemaakten. Ook wordt in de recente schoolboeken de welvaart van Nederland gekoppeld aan slavernij en slavenhandel. Deze verschillen zijn echter genuanceerd, want er is een mate van continuïteit te bemerken tussen het geschiedenisonderwijs van 2000 en 2020. Daarnaast valt op dat recente historiografische en maatschappelijke ontwikkelingen niet direct terug te vinden zijn in recente schoolboeken
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1105
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo