Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorHuisman, M.H.
dc.contributor.authorBakker, R.
dc.date.accessioned2021-09-07T18:01:32Z
dc.date.available2021-09-07T18:01:32Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1105
dc.description.abstractIn deze scriptie staat de representatie van het slavernijverleden in het geschiedenisonderwijs van havo-onderbouw centraal. In dit onderzoek is gebruik gemaakt van geschiedeniscurricula en schoolboeken. Hierbij is onderzocht of het geschiedenisonderwijs met betrekking tot het slavernijverleden van rond 2000 verschilt met het geschiedenisonderwijs van rond 2020. De verandering tussen deze meetpunten is gekoppeld aan het historiografisch en maatschappelijk debat van de afgelopen 25 jaar. De analyse laat zien dat de representatie van het slavernijverleden gedeeltelijk is veranderd. Belangrijke oorzaken hiervan zijn de invoering van de tien tijdvakken en de canon van Nederland in het geschiedeniscurriculum. In het onderzoek valt op dat recente schoolboeken, in tegenstelling tot oudere schoolboeken, aandacht hebben voor agency en leefomstandigheden van de slaafgemaakten. Ook wordt in de recente schoolboeken de welvaart van Nederland gekoppeld aan slavernij en slavenhandel. Deze verschillen zijn echter genuanceerd, want er is een mate van continuïteit te bemerken tussen het geschiedenisonderwijs van 2000 en 2020. Daarnaast valt op dat recente historiografische en maatschappelijke ontwikkelingen niet direct terug te vinden zijn in recente schoolboeken
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent1073964
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet belangrijkste monument. De representatie van het slavernijverleden in het Nederlandse geschiedenisonderwijs.
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsGeschiedenisonderwijs, slavernijverleden, schoolboeken, postkoloniaal
dc.subject.courseuuGeschiedenis


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record