De Vergrijzing Verzilveren - Ouderen als interessante doelgroep voor Schouwburgen
Summary
In de zoektocht naar een nieuw en groter publiek proberen veel kunstinstellingen
jongeren te interesseren voor hun projecten. Via internet, interacties met rolmodellen
en projecten die geheel aansluiten op de belevingswereld van deze aan te boren
doelgroepen, wordt geprobeerd om belangstelling aan te wakkeren. De kunstinstellingen
gaan hiermee echter voorbij aan een belangrijke doelgroep die binnen enkele jaren niet
alleen geld heeft te besteden, maar daar ook nog eens alle tijd voor heeft: de bijna
gepensioneerde babyboomer.
De komende jaren zal Nederland steeds meer vergrijzen. In 2015 zijn er drie miljoen Nederlanders 65 jaar of ouder.
In 2030 zullen 65-plussers een kwart uitmaken van de bevolking. Dat maakt de 65-plusser een zeer interessante
doelgroep voor kunstinstellingen. In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar de potentie van nieuwe
cultuurconsumenten onder de bijna gepensioneerden en de stimuleringsmaatregelen waarmee deze vergrijsde doelgroep
kan worden verleid tot kunst- en cultuurconsumptie. Niet zozeer als vervanging van de huidige initiatieven om
jongeren te enthousiasmeren voor kunst, maar ter aanvulling in de zoektocht naar een groter publiek.
De kunst- en cultuursector heeft mede op initiatief van de overheid veel maatregelen genomen om de
vergrijzing van het publiek tegen te gaan en jongeren te interesseren voor cultuur. Deze
initiatieven zijn te begrijpen, maar zullen op korte termijn geen oplossing bieden voor de
financiële zorgen van de kunstinstellingen. Een beleid dat zich naast het bereiken van
jongeren ook zal richten op het bereiken van ouderen kan mogelijk meer financiële
ruimte bieden.