Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVuyk, Kees
dc.contributor.authorBrouwer, T.J.J.
dc.date.accessioned2012-07-26T17:01:57Z
dc.date.available2012-07-26
dc.date.available2012-07-26T17:01:57Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/11046
dc.description.abstractIn de zoektocht naar een nieuw en groter publiek proberen veel kunstinstellingen jongeren te interesseren voor hun projecten. Via internet, interacties met rolmodellen en projecten die geheel aansluiten op de belevingswereld van deze aan te boren doelgroepen, wordt geprobeerd om belangstelling aan te wakkeren. De kunstinstellingen gaan hiermee echter voorbij aan een belangrijke doelgroep die binnen enkele jaren niet alleen geld heeft te besteden, maar daar ook nog eens alle tijd voor heeft: de bijna gepensioneerde babyboomer. De komende jaren zal Nederland steeds meer vergrijzen. In 2015 zijn er drie miljoen Nederlanders 65 jaar of ouder. In 2030 zullen 65-plussers een kwart uitmaken van de bevolking. Dat maakt de 65-plusser een zeer interessante doelgroep voor kunstinstellingen. In deze scriptie wordt onderzoek gedaan naar de potentie van nieuwe cultuurconsumenten onder de bijna gepensioneerden en de stimuleringsmaatregelen waarmee deze vergrijsde doelgroep kan worden verleid tot kunst- en cultuurconsumptie. Niet zozeer als vervanging van de huidige initiatieven om jongeren te enthousiasmeren voor kunst, maar ter aanvulling in de zoektocht naar een groter publiek. De kunst- en cultuursector heeft mede op initiatief van de overheid veel maatregelen genomen om de vergrijzing van het publiek tegen te gaan en jongeren te interesseren voor cultuur. Deze initiatieven zijn te begrijpen, maar zullen op korte termijn geen oplossing bieden voor de financiële zorgen van de kunstinstellingen. Een beleid dat zich naast het bereiken van jongeren ook zal richten op het bereiken van ouderen kan mogelijk meer financiële ruimte bieden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent155370 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe Vergrijzing Verzilveren - Ouderen als interessante doelgroep voor Schouwburgen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordscultuurconsumenten, vergrijzing, schouwburg, cultuurconsumptie, doelgroep, ouderen, kunstmanagement
dc.subject.courseuuTheater-, film- en televisiewetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record