View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De receptie van representaties van homoseksualiteit in Prince Charming

        Thumbnail
        View/Open
        Eijgenraam_6528740_BAEWS.pdf (935.2Kb)
        Publication date
        2021
        Author
        Eijgenraam, C.S.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit eindwerkstuk onderzoekt hoe homoseksuele mannen betekenis geven aan de representaties van homoseksualiteit in het reality-datingprogramma Prince Charming. Waar op dit gebied al veel representatieonderzoek is gedaan, beschikken we nauwelijks over onderzoek naar de receptie bij seksuele minderheden. Het doel van dit onderzoek is de theoretische kloof tussen representatieonderzoek en receptieonderzoek te overbruggen. Acht diepte-interviews zijn afgenomen met homoseksuele mannen tussen de 20 en 26 jaar. Door middel van grounded theory (Charmaz, 2014) zijn de interviews geanalyseerd en kwalitatief gecodeerd. Uit de analyse zijn drie hoofdthema’s voortgekomen: Perceptie, waaruit blijkt hoe het genre van Prince Charming, de mentaliteit van de participanten en de herkenning in het programma een rol spelen in hoe de participanten betekenis geven aan dit programma; Representatie, waaruit blijkt dat stereotypen en gebrek aan diversiteit in dit programma nog steeds voorkomen, maar er ook al stappen worden genomen dit te verbeteren; en Emancipatie, waaruit blijkt dat de ontvangst van zo’n programma niet alleen betrekking heeft op het programma zelf, maar het een reactie teweeg brengt bij de participanten en een ontwikkeling is in de maatschappij. Daarnaast blijkt dat heteronormativiteit nog sterk aanwezig is in de media en maatschappij en bestaat de wens homoseksualiteit op tv te normaliseren en realistisch te weergeven. Dit onderzoek laat zien hoe representaties in Prince Charming voorkomen, en hoe sterk de betekenissen en implicaties van deze representaties afhangen van de lezingen van het publiek, gesitueerd in culturele en sociale contexten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1100
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo