Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorvan Romondt Vis, P.
dc.contributor.authorEijgenraam, C.S.E.
dc.date.accessioned2021-09-07T18:01:30Z
dc.date.available2021-09-07T18:01:30Z
dc.date.issued2021
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/1100
dc.description.abstractDit eindwerkstuk onderzoekt hoe homoseksuele mannen betekenis geven aan de representaties van homoseksualiteit in het reality-datingprogramma Prince Charming. Waar op dit gebied al veel representatieonderzoek is gedaan, beschikken we nauwelijks over onderzoek naar de receptie bij seksuele minderheden. Het doel van dit onderzoek is de theoretische kloof tussen representatieonderzoek en receptieonderzoek te overbruggen. Acht diepte-interviews zijn afgenomen met homoseksuele mannen tussen de 20 en 26 jaar. Door middel van grounded theory (Charmaz, 2014) zijn de interviews geanalyseerd en kwalitatief gecodeerd. Uit de analyse zijn drie hoofdthema’s voortgekomen: Perceptie, waaruit blijkt hoe het genre van Prince Charming, de mentaliteit van de participanten en de herkenning in het programma een rol spelen in hoe de participanten betekenis geven aan dit programma; Representatie, waaruit blijkt dat stereotypen en gebrek aan diversiteit in dit programma nog steeds voorkomen, maar er ook al stappen worden genomen dit te verbeteren; en Emancipatie, waaruit blijkt dat de ontvangst van zo’n programma niet alleen betrekking heeft op het programma zelf, maar het een reactie teweeg brengt bij de participanten en een ontwikkeling is in de maatschappij. Daarnaast blijkt dat heteronormativiteit nog sterk aanwezig is in de media en maatschappij en bestaat de wens homoseksualiteit op tv te normaliseren en realistisch te weergeven. Dit onderzoek laat zien hoe representaties in Prince Charming voorkomen, en hoe sterk de betekenissen en implicaties van deze representaties afhangen van de lezingen van het publiek, gesitueerd in culturele en sociale contexten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent957681
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe receptie van representaties van homoseksualiteit in Prince Charming
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsReceptie, homoseksualiteit, representatie, heteronormativiteit, stereotypering, diversiteit
dc.subject.courseuuCommunicatie- en informatiewetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record