View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Het effect van de Naschoolse Dagbehandeling voor LVB-jeugdigen op probleemgedrag en sociale vaardigheden

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Jong, L 't-3658279.pdf (265.0Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Jong, L. 't
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Achtergrond: Ipse de Bruggen in Leiden en Den Haag biedt naschoolse dagbehandeling aan jeugdigen met een licht verstandelijke beperking (LVB) met gedragsproblemen. De behandeling heeft onder andere als doel het verminderen van gedragsproblemen en het verbeteren van sociale vaardigheden van de jeugdigen. Doel: De effectiviteit van de NDB onderzoeken op sociale vaardigheden en probleemgedrag. Daarnaast werd onderzocht wat de samenhang is tussen ouderlijke stresservaring en probleemgedrag en sociale vaardigheden van de jeugdigen. Methode: 53 jeugdigen (6-16 jaar) participeerden aan in dit quasi-experimentele onderzoek. De jeugdigen zijn op basis van aanwezige gegevens toegewezen aan de controle- of behandelgroep. Probleemgedrag en sociale vaardigheden werden gemeten door middel van Sociale Vaardigheden Beoordelingsschaal (SVBS) gerapporteerd door ouders en leerkrachten. Ouderlijke stresservaring werd gemeten door middel van de Nijmeegse Ouderlijke Stressindex (NOSI-K). Het effect van de NDB werd onderzocht met een herhaalde metingen ANOVA. Door middel van de Pearson product momentcorrelaties werd de samenhang tussen ouderlijke stresservaring en probleemgedrag en sociale vaardigheden onderzocht. Resultaten: Er werden geen significante effecten gevonden voor sociale vaardigheden en probleemgedrag in de behandelgroep in vergelijking met de controlegroep. Er werd een significante correlatie gevonden tussen ouderlijke stresservaring en probleemgedrag en ouderlijke stresservaring en sociale vaardigheden gerapporteerd door ouders. Conclusie: De N van huidig onderzoek is klein omdat er sprake is van veel non-respons bij ouders en leerkrachten, waardoor het lastig is om uitspraken te doen over de effectiviteit. Een definitieve conclusie kan pas getrokken worden als de participanten willekeurig worden toegewezen aan de controle- of behandelgroep.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10837
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo