Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorVolman, C.
dc.contributor.advisorDouma, J.
dc.contributor.authorJong, L. 't
dc.date.accessioned2012-07-17T17:00:52Z
dc.date.available2012-07-17
dc.date.available2012-07-17T17:00:52Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10837
dc.description.abstractAchtergrond: Ipse de Bruggen in Leiden en Den Haag biedt naschoolse dagbehandeling aan jeugdigen met een licht verstandelijke beperking (LVB) met gedragsproblemen. De behandeling heeft onder andere als doel het verminderen van gedragsproblemen en het verbeteren van sociale vaardigheden van de jeugdigen. Doel: De effectiviteit van de NDB onderzoeken op sociale vaardigheden en probleemgedrag. Daarnaast werd onderzocht wat de samenhang is tussen ouderlijke stresservaring en probleemgedrag en sociale vaardigheden van de jeugdigen. Methode: 53 jeugdigen (6-16 jaar) participeerden aan in dit quasi-experimentele onderzoek. De jeugdigen zijn op basis van aanwezige gegevens toegewezen aan de controle- of behandelgroep. Probleemgedrag en sociale vaardigheden werden gemeten door middel van Sociale Vaardigheden Beoordelingsschaal (SVBS) gerapporteerd door ouders en leerkrachten. Ouderlijke stresservaring werd gemeten door middel van de Nijmeegse Ouderlijke Stressindex (NOSI-K). Het effect van de NDB werd onderzocht met een herhaalde metingen ANOVA. Door middel van de Pearson product momentcorrelaties werd de samenhang tussen ouderlijke stresservaring en probleemgedrag en sociale vaardigheden onderzocht. Resultaten: Er werden geen significante effecten gevonden voor sociale vaardigheden en probleemgedrag in de behandelgroep in vergelijking met de controlegroep. Er werd een significante correlatie gevonden tussen ouderlijke stresservaring en probleemgedrag en ouderlijke stresservaring en sociale vaardigheden gerapporteerd door ouders. Conclusie: De N van huidig onderzoek is klein omdat er sprake is van veel non-respons bij ouders en leerkrachten, waardoor het lastig is om uitspraken te doen over de effectiviteit. Een definitieve conclusie kan pas getrokken worden als de participanten willekeurig worden toegewezen aan de controle- of behandelgroep.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent271386 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleHet effect van de Naschoolse Dagbehandeling voor LVB-jeugdigen op probleemgedrag en sociale vaardigheden
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsNaschoolse Dagbehandeling, Licht Verstandelijke Beperking, Effect, Sociale vaardigheden, Probleemgedrag
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record