View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Gepubliceerde dagboeken - Een onderzoek naar gepubliceerde dagboeken en de plaatsing van het schrijversdagboek binnen deze categorie

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis Gepubliceerde Dagboeken.pdf (2.131Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Kemps, A.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Historici maken bij het doen van onderzoek vaak gebruik van dagboeken. Terwijl er veel onderzoek is gedaan naar dagboeken die in hun originele staat zijn overgeleverd, is er veel minder bekend over dagboeken die door de auteur zelf in de openbaarheid zijn gebracht door publicatie. Dit zorgt ervoor dat historici gepubliceerde dagboeken op eenzelfde manier interpreteren als originele dagboeken. Deze thesis onderzoekt door middel van een theoretische analyse en een enquête- onderzoek in hoeverre het originele, geschreven dagboek verschilt van het gepubliceerde, herschreven dagboek. De originele dagboeken zijn ongestructureerd en bevatten veel herhaling, waardoor het voor de historicus lastig kan zijn ze op de juiste manier te interpreteren. Gepubliceerde dagboeken bieden daarentegen een meer gechargeerd beeld op de werkelijkheid doordat de auteur de inhoud bij het herschrijven heeft aangepast. Auteurs hebben voor publicatie het originele dagboek tot op zekere hoogte gestructureerd, ontdaan van een aantal fragmenten en in een context geplaatst door situaties en gebeurtenissen uit te leggen. Dagboeken worden gepubliceerd om de complexe waarheid te laten zien, indien nodig het beeld van een bepaalde situatie te veranderen, en een steun te zijn voor anderen die in eenzelfde situatie verkeren. Het is voor een historicus heel belangrijk de intentie van de auteur voor het publiceren van het dagboek duidelijk voor ogen te hebben zodat de bron op de juiste manier kan worden geïnterpreteerd. Naast het verschil tussen geschreven en gepubliceerde dagboeken te onderzoeken, werpt deze thesis ook meer licht op de plaats van schrijversdagboeken binnen deze tweedeling. Terwijl professionele schrijvers om dezelfde redenen als niet-professionele schrijvers een dagboek bijhouden, herschrijven de professionele schrijvers hun dagboek vanuit andere waarden. Professionele schrijvers publiceren hun dagboek om een goed boek aan hun oeuvre toe te voegen, en hechten daarbij veel waarde aan de literaire karakteristieken van het dagboek. De dagboeken van professionele schrijvers worden door het lezerspubliek gelezen om de schrijver als persoon te leren kennen, in tegenstelling tot andere gepubliceerde dagboeken die gelezen worden om een indruk te krijgen van een leven in een bepaalde situatie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10816
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo