Dyslexie en rekenvaardigheden: De invloed van het fonologisch bewustzijn, benoemsnelheid en het verbaal korte termijn geheugen op rekenvaardigheden.
Summary
Hoewel uit verschillende studies blijkt dat het fonologisch bewustzijn, benoemsnelheid en het verbaal korte termijngeheugen een rol kunnen spelen bij kinderen met dyslexie en bij rekenvaardigheden, hebben andere studies dit niet gevonden. Deze studie onderzoekt of 1) kinderen zonder lees- en spellingsproblemen (n=47) verschillende scores tonen op rekenvaardigheden dan kinderen met dyslexie (n=28) en 2) of kinderen zonder lees- en spellingsproblemen verschillende scores tonen op het fonologisch bewustzijn, de benoemsnelheid en het verbaal korte termijngeheugen en 3) of het fonologisch bewustzijn, de benoemsnelheid en het verbaal korte termijngeheugen van invloed zijn op rekenvaardigheden. Resultaten van deze studie laten zien dat 1) kinderen zonder lees- en spellingsproblemen behalen een significant hogere score op rekenvaardigheden dan kinderen met dyslexie en 2) kinderen zonder lees- en spellingsproblemen behalen significant hogere scores op het fonologisch bewustzijn en de benoemsnelheid, terwijl deze groepen onderling geen significant verschil lieten zien op het verbaal korte termijngeheugen, in tegenstelling tot de verwachting en 3) het fonologisch bewustzijn, de benoemsnelheid en het verbaal korte termijngeheugen zijn van invloed op rekenvaardigheden. Naar aanleiding van deze studie kan worden gesteld dat het fonologisch bewustzijn en/of de benoemsnelheid een rol kunnen spelen bij dyslexie en dat met het verbaal korte termijngeheugen geen significante verschillen zijn gevonden. Verder kan worden gesteld dat het fonologisch bewustzijn, de benoemsnelheid en het verbaal korte termijngeheugen van invloed zijn op rekenvaardigheden.