Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorBree, E.H. de
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.H.
dc.contributor.authorPals, R.
dc.date.accessioned2012-07-12T17:01:35Z
dc.date.available2012-07-12
dc.date.available2012-07-12T17:01:35Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10800
dc.description.abstractHoewel uit verschillende studies blijkt dat het fonologisch bewustzijn, benoemsnelheid en het verbaal korte termijngeheugen een rol kunnen spelen bij kinderen met dyslexie en bij rekenvaardigheden, hebben andere studies dit niet gevonden. Deze studie onderzoekt of 1) kinderen zonder lees- en spellingsproblemen (n=47) verschillende scores tonen op rekenvaardigheden dan kinderen met dyslexie (n=28) en 2) of kinderen zonder lees- en spellingsproblemen verschillende scores tonen op het fonologisch bewustzijn, de benoemsnelheid en het verbaal korte termijngeheugen en 3) of het fonologisch bewustzijn, de benoemsnelheid en het verbaal korte termijngeheugen van invloed zijn op rekenvaardigheden. Resultaten van deze studie laten zien dat 1) kinderen zonder lees- en spellingsproblemen behalen een significant hogere score op rekenvaardigheden dan kinderen met dyslexie en 2) kinderen zonder lees- en spellingsproblemen behalen significant hogere scores op het fonologisch bewustzijn en de benoemsnelheid, terwijl deze groepen onderling geen significant verschil lieten zien op het verbaal korte termijngeheugen, in tegenstelling tot de verwachting en 3) het fonologisch bewustzijn, de benoemsnelheid en het verbaal korte termijngeheugen zijn van invloed op rekenvaardigheden. Naar aanleiding van deze studie kan worden gesteld dat het fonologisch bewustzijn en/of de benoemsnelheid een rol kunnen spelen bij dyslexie en dat met het verbaal korte termijngeheugen geen significante verschillen zijn gevonden. Verder kan worden gesteld dat het fonologisch bewustzijn, de benoemsnelheid en het verbaal korte termijngeheugen van invloed zijn op rekenvaardigheden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent269344 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDyslexie en rekenvaardigheden: De invloed van het fonologisch bewustzijn, benoemsnelheid en het verbaal korte termijn geheugen op rekenvaardigheden.
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsDyslexie
dc.subject.keywordsrekenvaardigheden
dc.subject.keywordsfonologisch bewustzijn
dc.subject.keywordsbenoemsnelheid
dc.subject.keywordsverbaal korte termijngeheugen
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record