View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Begaafde basisschoolleerlingen: de rol van creativiteit bij het behalen van begaafde prestaties.

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Segeren, EMG-3639908.pdf (510.4Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Segeren, E.M.G.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek werd allereerst nagegaan hoe creativiteit zich verhoudt tot intelligentie, sekse en schoolprestaties bij een groep begaafde leerlingen. Vervolgens werd het effect van een creatieve interventie op creativiteit bij begaafde leerlingen uit groep 3 en 4 beoordeeld. In totaal hebben 74 leerlingen verdeeld over vijf basisscholen tussen 6.2 en 8.2 jaar meegedaan aan het onderzoek. Middels een screening waarbij intelligentie, creativiteit en leerkrachtoordeel in kaart werd gebracht, zijn 50 begaafde leerlingen aselect verdeeld over de interventiegroep (n = 25) en controlegroep ( n = 25). Een groep niet begaafde leerlingen vormde de vergelijkingsgroep zodat creativiteitsscores tussen begaafde leerlingen en niet begaafde leerlingen vergeleken konden worden. Uit de resultaten blijkt dat begaafde leerlingen (n = 50) creatiever zijn dan niet begaafde leerlingen (n = 23) en dat begaafde meisjes (n = 29) creatiever zijn dan begaafde jongens (n = 21). Ook verschilt creativiteit wanneer gekeken wordt naar schoolprestaties. Begaafde onderpresteerders (n = 14) zijn creatiever dan succesvol begaafde leerlingen (n = 26). Het effect van de interventie op creativiteit werd aan de hand van twee maten beoordeeld en blijkt significant te zijn op één van de maten voor creativiteit. De resultaten suggereren dat een interventie mogelijk positieve effecten kan hebben op het vergroten van creativiteit bij begaafde leerlingen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10777
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo