De ideale taaldocent: Een native of een niet- native speaker?
Summary
“[Wij] hebben ‘native speakers’ in dienst, waardoor de taalbeheersing van onze leerlingen (…) steeds beter is geworden.” (Website Het Nieuwe Lyceum, Bilthoven).
Pronken met native-speakers (NS) taaldocenten in dienst, is niet verwonderlijk, want dit type docent levert ongetwijfeld een belangrijke bijdrage aan de taalbeheersing van leerlingen. Maar we bespeuren hier enigszins dat de NS taaldocent wordt geïdealiseerd ten opzichte van de niet-native speaker (NNS) taaldocenten. Wordt een NS taaldocent verondersteld beter te zijn? Zorgt deze werkelijk voor kwalitatief beter onderwijs? In ons PGO kijken we naar de meerwaarde en valkuilen van beide type docenten en vragen we hen om wie het uiteindelijk draait, de leerlingen, om een waardeoordeel.
Studenten:
Eva Slebus (Spaans)
Suzanne Van Burg (Frans)
Marjan Verweij (Frans)