View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De ideale taaldocent: Een native of een niet- native speaker?

        Thumbnail
        View/Open
        PGO artikel 24-01-12.pdf (822.4Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Slebus, E.
        Verweij, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        “[Wij] hebben ‘native speakers’ in dienst, waardoor de taalbeheersing van onze leerlingen (…) steeds beter is geworden.” (Website Het Nieuwe Lyceum, Bilthoven). Pronken met native-speakers (NS) taaldocenten in dienst, is niet verwonderlijk, want dit type docent levert ongetwijfeld een belangrijke bijdrage aan de taalbeheersing van leerlingen. Maar we bespeuren hier enigszins dat de NS taaldocent wordt geïdealiseerd ten opzichte van de niet-native speaker (NNS) taaldocenten. Wordt een NS taaldocent verondersteld beter te zijn? Zorgt deze werkelijk voor kwalitatief beter onderwijs? In ons PGO kijken we naar de meerwaarde en valkuilen van beide type docenten en vragen we hen om wie het uiteindelijk draait, de leerlingen, om een waardeoordeel. Studenten: Eva Slebus (Spaans) Suzanne Van Burg (Frans) Marjan Verweij (Frans)
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10760
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo