View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Haalbaar Verklaarbaar Aanvaardbaar Een vergelijkend bronnenonderzoek naar de discrepantie tussen het cijfer voor het schoolexamen en het centraal examen voor het vak Nederlands in het vwo.

        Thumbnail
        View/Open
        eindversiepgo.1.docx (315.2Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Noordman, J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Als docent Nederlands ervaren wij veel druk van de Inspectie van het Onderwijs en het management van de scholen waar wij werkzaam zijn om de discrepantie tussen het cijfer voor het schoolexamen en het eindexamen voor het vak Nederlands vwo niet meer dan 0,5 te laten bedragen. Wij ervaren deze druk als problematisch, omdat enerzijds bij het centraal eindexamen andere vaardigheden worden getoetst dan bij het schoolexamen en anderzijds omdat de kwaliteit van de centrale eindexamens en het bijbehorende correctiemodel in onze ogen tekortschiet. Wij hebben onderzoek gedaan naar de haalbaarheid van een maximale discrepantie van 0,5 voor het vak Nederlands vwo. Voor dit onderzoek hebben wij de volgende hypothese geformuleerd: Als meer dan 50% van de scholen in het vwo voor het vak Nederlands een discrepantie van 0,5 of hoger heeft dan is een maximale discrepantie van 0,5 voor het vak Nederlands niet haalbaar. Voor dit onderzoek hebben wij ons gebaseerd op de cijfers van 2010, waarbij de gemiddelde discrepantie voor het vak Nederlands 0,72 was tegenover een gemiddelde van 0,57 bij alle vakken. Uit onze onderzoeksgegevens trekken wij de conclusie dat een discrepantie van maximaal 0,5 voor het vak Nederlands niet haalbaar is. Door middel van een vergelijkend bronnenonderzoek hebben wij onderzocht of er afdoende verklaringen zijn waarom dit niet haalbaar is. Op grond van dit onderzoek concluderen wij, dat er geen vakspecifieke verklaringen zijn te geven voor de hoge discrepantie.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10748
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo