View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De effectiviteit van het Lidcombe programma voor jong stotterende kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        bachelor scriptie taalwetenschap (2).pdf (280.3Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Meereboer, N.M.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze literatuurstudie richt zich op de effectiviteit van het Lidcombe programma voor jong stotterende kinderen. De hoofdvraag luidt: wat is de effectiviteit van het Lidcombe programma voor jong stotterende kinderen? Er zijn vier subvragen die worden beantwoord: 1) uit welke elementen is het Lidcombe programma opgebouwd en welke elementen zijn belangrijk voor de behandeling? 2) wat is het behandeleffect van Lidcombe programma en is het Lidcombe programma een veilige behandelmethode? 3) wat is het verschil tussen Lidcombe programma en andere stottermethodes voor jong stotterende kinderen? 4) wat is het lange termijn effect van het Lidcombe programma? Behandelen met het Lidcombe programma lijkt effectief te zijn. Het belangrijkste element van de behandeling zijn de verbale contingenties. Het programma lijkt een veilige behandelmethode te zijn en het behandeleffect is beter dan niets doen. Ook op lange termijn lijkt het Lidcombe programma effectief te zijn. Het Lidcombe programma is vergeleken met het Demands and Capacities Model. De methodes werken allebei volgens zeer verschillende principes, maar lijken allebei effectief te zijn. Er zal in de toekomst nog veel onderzoek verricht moeten worden naar het Lidcombe programma. De meeste onderzoeken die gedaan zijn, hebben te kleine onderzoeksgroepen, waardoor geen betrouwbaar resultaat kan worden verkregen voor alle jong stotterende kinderen, die zijn behandeld met het Lidcombe programma. De effectiviteit van het Lidcombe programma is nog niet volledig te bewijzen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10722
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo