Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorAvrutin, S.
dc.contributor.advisorvan Ewijk, E.
dc.contributor.authorMeereboer, N.M.M.
dc.date.accessioned2012-07-06T17:01:16Z
dc.date.available2012-07-06
dc.date.available2012-07-06T17:01:16Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10722
dc.description.abstractDeze literatuurstudie richt zich op de effectiviteit van het Lidcombe programma voor jong stotterende kinderen. De hoofdvraag luidt: wat is de effectiviteit van het Lidcombe programma voor jong stotterende kinderen? Er zijn vier subvragen die worden beantwoord: 1) uit welke elementen is het Lidcombe programma opgebouwd en welke elementen zijn belangrijk voor de behandeling? 2) wat is het behandeleffect van Lidcombe programma en is het Lidcombe programma een veilige behandelmethode? 3) wat is het verschil tussen Lidcombe programma en andere stottermethodes voor jong stotterende kinderen? 4) wat is het lange termijn effect van het Lidcombe programma? Behandelen met het Lidcombe programma lijkt effectief te zijn. Het belangrijkste element van de behandeling zijn de verbale contingenties. Het programma lijkt een veilige behandelmethode te zijn en het behandeleffect is beter dan niets doen. Ook op lange termijn lijkt het Lidcombe programma effectief te zijn. Het Lidcombe programma is vergeleken met het Demands and Capacities Model. De methodes werken allebei volgens zeer verschillende principes, maar lijken allebei effectief te zijn. Er zal in de toekomst nog veel onderzoek verricht moeten worden naar het Lidcombe programma. De meeste onderzoeken die gedaan zijn, hebben te kleine onderzoeksgroepen, waardoor geen betrouwbaar resultaat kan worden verkregen voor alle jong stotterende kinderen, die zijn behandeld met het Lidcombe programma. De effectiviteit van het Lidcombe programma is nog niet volledig te bewijzen.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent287047 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDe effectiviteit van het Lidcombe programma voor jong stotterende kinderen
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsLidcombe, stotteren,effectiviteit
dc.subject.courseuuTaalwetenschap


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record