View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Opvoeding en de sociaal emotionele ontwikkeling: De rol van vaderlijke en moederlijke warmte en structuur in de peutertijd

        Thumbnail
        View/Open
        Eeden, LHC van-3457877 en Stroot, LM-3446557 formulier.docx (27.48Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Eeden, L.H.C. van
        Stroot, L.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Deze cross-sectionele studie richtte zich op de samenhang tussen opvoeding en de sociaal emotionele ontwikkeling van kinderen in de leeftijd van 17 tot en met 48 maanden. De steekproef bestond uit 270 twee-ouder gezinnen. Per gezin nam één kind deel aan het onderzoek (M = 32.08, SD = 8.26).De opvoeddimensies warmte en structuur van vaders en moeders werden gemeten met de vragenlijst CECPAQ. Daarnaast werden de vragenlijsten ASQ-SE en externaliserende schaal van de CBCL door moeders ingevuld om de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind in kaart te brengen. De resultaten indiceren dat moeders meer warmte en structuur bieden dan vaders. Daarnaast bestaat er een samenhang tussen vaderlijke en moederlijke warmte en structuur en de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind. Moeders rapporteerden namelijk minder problemen in de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind wanneer zowel vaders als moeders meer structuur en meer warmte bieden. Uit de resultaten blijkt dat structuur ten opzichte van warmte een groter effect heeft op de sociaal emotionele ontwikkeling van het kind. Zowel moederlijke warmte als structuur heeft een relatief grotere rol in de sociaal emotionele ontwikkeling in vergelijking met vaders. De resultaten impliceren dat beide ouders belangrijk zijn in de opvoeding van het kind. Het is wenselijk dat beide ouders betrokken worden bij de behandeling van kinderen met problemen in de sociaal emotionele ontwikkeling. Daarnaast wordt nader onderzoek naar ouderlijke structuur aanbevolen aangezien het een invloedrijke opvoeddimensie is waar tot nu toe relatief weinig onderzoek naar is verricht.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10622
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo