Objectivering determinatieproces 3 havo/vwo in het Eigentijds Onderwijs
Summary
Dit onderzoek richt zich op de vraag hoe binnen het aardrijkskundeonderwijs van scholen in het Eigentijds Onderwijs het determinatieproces van leerlingen in 3 havo/vwo kan worden geobjectiveerd. Daartoe zijn docenten aardrijkskunde van acht scholen die verenigt zijn in het Platform Eigentijds Onderwijs (Pleion) benadert met een vragenlijst. De vragenlijst bestaat uit twee delen: een casus, waarbij een werkstuk moest worden beoordeeld en een reeks vragen over leerdoelen en het determinatieproces. Het onderzoek is ingebed in de theorieën van leer- en denkniveaus van Bloom c.s., de herziening daarvan en het classificatiemodel van aardrijkskundige leerdoelen van Westrhenen.
Het verdient aanbeveling de determinatie duidelijker te onderbouwen vanuit de algemene theorie van leer- en denkniveaus en meer specifiek, deze te onderbouwen vanuit de aardrijkskundige leerdoelen. Voor een mogelijke opzet daarvan wordt aansluiting gezocht bij enkele begrippen en denkwijzen uit de wereld van de kwaliteitszorg en organisatieontwikkeling (INK).