Dáárom dus omdat!
Summary
In dit onderzoek staan markeringen van coherentierelaties in basisschoolteksten centraal. Er wordt gekeken naar de invloed van connectieven op het tekstbegrip en de waardering van beginnende lezers. Uit eerder onderzoek (Land, 2009) blijkt dat vmbo-leerlingen geïntegreerde teksten (waarin coherentierelaties gemarkeerd worden) beter begrijpen dan gefragmenteerde teksten (waarin deze markeringen ontbreken). In dit onderzoek wordt door middel van een experiment gekeken of dit resultaat ook gegeneraliseerd kan worden naar kinderen die net begonnen zijn met (begrijpend) lezen. De resultaten van het experiment wijzen inderdaad uit dat teksten beter begrepen worden door beginnende lezers wanneer de coherentierelaties geëxpliciteerd worden door connectieven. Er wordt geen eenduidig effect van connectieven gevonden bij teksten die (door deze markeringen) voornamelijk uit samengestelde zinnen bestaan. De resultaten van dit onderzoek bieden aanleiding om bij het construeren van teksten voor zowel het taalonderwijs als voor overige vakken meer aandacht te besteden aan (het markeren van) coherentierelaties.