Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorLand, J.F.H.
dc.contributor.advisorEvers-Vermeul, J.
dc.contributor.authorPunt, D.
dc.date.accessioned2012-06-06T17:00:46Z
dc.date.available2012-06-06
dc.date.available2012-06-06T17:00:46Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10494
dc.description.abstractIn dit onderzoek staan markeringen van coherentierelaties in basisschoolteksten centraal. Er wordt gekeken naar de invloed van connectieven op het tekstbegrip en de waardering van beginnende lezers. Uit eerder onderzoek (Land, 2009) blijkt dat vmbo-leerlingen geïntegreerde teksten (waarin coherentierelaties gemarkeerd worden) beter begrijpen dan gefragmenteerde teksten (waarin deze markeringen ontbreken). In dit onderzoek wordt door middel van een experiment gekeken of dit resultaat ook gegeneraliseerd kan worden naar kinderen die net begonnen zijn met (begrijpend) lezen. De resultaten van het experiment wijzen inderdaad uit dat teksten beter begrepen worden door beginnende lezers wanneer de coherentierelaties geëxpliciteerd worden door connectieven. Er wordt geen eenduidig effect van connectieven gevonden bij teksten die (door deze markeringen) voornamelijk uit samengestelde zinnen bestaan. De resultaten van dit onderzoek bieden aanleiding om bij het construeren van teksten voor zowel het taalonderwijs als voor overige vakken meer aandacht te besteden aan (het markeren van) coherentierelaties.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent928250 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleDáárom dus omdat!
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsconnectieven, coherentiemarkeringen, tekstbegrip, basisschool
dc.subject.courseuuCommunicatiestudies


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record