View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De sociometrische status van versnelde hoogbegaafde basisschoolleerlingen

        Thumbnail
        View/Open
        Cronenburg, M van-3456099.doc (51Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Cronenburg, M. van
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Dit huidig onderzoek heeft zich gericht op de vraag of versnellen van hoogbegaafde basisschoolleerlingen van invloed is op hun sociometrische status. De sociale positie van versnelde en niet versnelde leerlingen werd ten opzichte van elkaar en ten opzichte van hun niet hoogbegaafde klasgenoten onderzocht. Resultaten zijn verkregen vanuit een gematchte hoofdgroep (op basis van leeftijd, sekse en IQ) van versnelde en niet versnelde hoogbegaafde basisschoolleerlingen (n=60, IQ >125) en drie subgroepen. De subgroepen varieerden in hoogte van IQ (IQ >125 en IQ >130) en mate van versnelling. Alle leerlingen kwamen uit groep 3 tot en met 8 van basisscholen verspreid door Nederland. Resultaten tonen aan dat er zowel binnen de hoofdgroep als de subgroepen significant hogere sociometrische statussen op het gebied van samenspelen en samenwerken gemeten werden bij de versnelde hoogbegaafde basisschoolleerlingen ten opzichte van de niet versnelde hoogbegaafde leerlingen en hun klasgenoten. Voor de groep niet versnelde hoogbegaafde leerlingen waren op geen enkel vlak hogere statussen waarneembaar ten opzichte van de versnelde hoogbegaafde leerlingen of hun klasgenoten.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10478
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo