De sociometrische status van versnelde hoogbegaafde basisschoolleerlingen
Summary
Dit huidig onderzoek heeft zich gericht op de vraag of versnellen van hoogbegaafde basisschoolleerlingen van invloed is op hun sociometrische status. De sociale positie van versnelde en niet versnelde leerlingen werd ten opzichte van elkaar en ten opzichte van hun niet hoogbegaafde klasgenoten onderzocht. Resultaten zijn verkregen vanuit een gematchte hoofdgroep (op basis van leeftijd, sekse en IQ) van versnelde en niet versnelde hoogbegaafde basisschoolleerlingen (n=60, IQ >125) en drie subgroepen. De subgroepen varieerden in hoogte van IQ (IQ >125 en IQ >130) en mate van versnelling. Alle leerlingen kwamen uit groep 3 tot en met 8 van basisscholen verspreid door Nederland. Resultaten tonen aan dat er zowel binnen de hoofdgroep als de subgroepen significant hogere sociometrische statussen op het gebied van samenspelen en samenwerken gemeten werden bij de versnelde hoogbegaafde basisschoolleerlingen ten opzichte van de niet versnelde hoogbegaafde leerlingen en hun klasgenoten. Voor de groep niet versnelde hoogbegaafde leerlingen waren op geen enkel vlak hogere statussen waarneembaar ten opzichte van de versnelde hoogbegaafde leerlingen of hun klasgenoten.