Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorKroesbergen, E.H.
dc.contributor.advisorVen, S.H.G. van der
dc.contributor.authorCronenburg, M. van
dc.date.accessioned2012-06-04T17:01:44Z
dc.date.available2012-06-04
dc.date.available2012-06-04T17:01:44Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10478
dc.description.abstractDit huidig onderzoek heeft zich gericht op de vraag of versnellen van hoogbegaafde basisschoolleerlingen van invloed is op hun sociometrische status. De sociale positie van versnelde en niet versnelde leerlingen werd ten opzichte van elkaar en ten opzichte van hun niet hoogbegaafde klasgenoten onderzocht. Resultaten zijn verkregen vanuit een gematchte hoofdgroep (op basis van leeftijd, sekse en IQ) van versnelde en niet versnelde hoogbegaafde basisschoolleerlingen (n=60, IQ >125) en drie subgroepen. De subgroepen varieerden in hoogte van IQ (IQ >125 en IQ >130) en mate van versnelling. Alle leerlingen kwamen uit groep 3 tot en met 8 van basisscholen verspreid door Nederland. Resultaten tonen aan dat er zowel binnen de hoofdgroep als de subgroepen significant hogere sociometrische statussen op het gebied van samenspelen en samenwerken gemeten werden bij de versnelde hoogbegaafde basisschoolleerlingen ten opzichte van de niet versnelde hoogbegaafde leerlingen en hun klasgenoten. Voor de groep niet versnelde hoogbegaafde leerlingen waren op geen enkel vlak hogere statussen waarneembaar ten opzichte van de versnelde hoogbegaafde leerlingen of hun klasgenoten.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent52224 bytes
dc.format.mimetypeapplication/msword
dc.language.isonl
dc.titleDe sociometrische status van versnelde hoogbegaafde basisschoolleerlingen
dc.type.contentMaster Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywordsHoogbegaafd
dc.subject.keywordsversnelde leerling
dc.subject.keywordssociale status
dc.subject.keywordssociometrische status
dc.subject.keywordsversnelde hoogbegaafde basisschoolleerlingen
dc.subject.courseuuOrthopedagogiek


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record