View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Ouderlijke betrokkenheid en regels bij 12-minners

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Dijkgraaf, WB-3226832 en Bakker, J-3439976 en Elk, L van-3227995 en Meerveld, I-3215644.pdf (364.5Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Dijkgraaf, W.B.
        Bakker, J.
        Elk, C. van
        Meerveld, I.D.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit onderzoek zijn de ouderlijke regels en vormen van ouderlijke betrokkenheid in de gezinssituatie van 12-minners beschreven. Totaal participeerden 20 12-minners (drie meisjes en 17 jongens, vier 12-minners van westerse afkomst en 16 12-minners van niet westerse afkomst) in dit onderzoek, met een gemiddelde leeftijd van 10.5 jaar. Uit de resultaten blijkt dat alle 12-minners, in een bepaalde mate, regeloverschrijdend gedrag vertonen. Dit zijn veelal verbale, fysieke agressie en oppositioneel gedrag. In mindere mate komen eigendomsdelicten en statusdelicten naar voren. Ouders zijn over het algemeen betrokken bij hun kinderen en in alle gezinssituaties van de 12-minners gelden regels. Deze regels hebben voornamelijk betrekking op gedrag binnenshuis en de betrokkenheid is vooral gericht op het schoolwerk en de hobby’s van de 12-minners. Ouders zijn weinig betrokken bij het gedrag van hun kind buitenshuis en buitenshuis gelden weinig tot geen regels voor de 12-minners. Nu lijken niet alleen betrokkenheid en regels invloed te hebben op het gedrag van de 12-minners, maar handhaving van ouders, de reactie van ouders op dit gedrag, lijkt van belang. Dit zal in vervolgonderzoek getoetst moeten worden.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10225
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo