Show simple item record

dc.rights.licenseCC-BY-NC-ND
dc.contributor.advisorRiemens, M.
dc.contributor.authorDijkgraaf, W.B.
dc.contributor.authorBakker, J.
dc.contributor.authorElk, C. van
dc.contributor.authorMeerveld, I.D.
dc.date.accessioned2012-03-23T18:01:13Z
dc.date.available2012-03-23
dc.date.available2012-03-23T18:01:13Z
dc.date.issued2012
dc.identifier.urihttps://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10225
dc.description.abstractIn dit onderzoek zijn de ouderlijke regels en vormen van ouderlijke betrokkenheid in de gezinssituatie van 12-minners beschreven. Totaal participeerden 20 12-minners (drie meisjes en 17 jongens, vier 12-minners van westerse afkomst en 16 12-minners van niet westerse afkomst) in dit onderzoek, met een gemiddelde leeftijd van 10.5 jaar. Uit de resultaten blijkt dat alle 12-minners, in een bepaalde mate, regeloverschrijdend gedrag vertonen. Dit zijn veelal verbale, fysieke agressie en oppositioneel gedrag. In mindere mate komen eigendomsdelicten en statusdelicten naar voren. Ouders zijn over het algemeen betrokken bij hun kinderen en in alle gezinssituaties van de 12-minners gelden regels. Deze regels hebben voornamelijk betrekking op gedrag binnenshuis en de betrokkenheid is vooral gericht op het schoolwerk en de hobby’s van de 12-minners. Ouders zijn weinig betrokken bij het gedrag van hun kind buitenshuis en buitenshuis gelden weinig tot geen regels voor de 12-minners. Nu lijken niet alleen betrokkenheid en regels invloed te hebben op het gedrag van de 12-minners, maar handhaving van ouders, de reactie van ouders op dit gedrag, lijkt van belang. Dit zal in vervolgonderzoek getoetst moeten worden.
dc.description.sponsorshipUtrecht University
dc.format.extent373317 bytes
dc.format.mimetypeapplication/pdf
dc.language.isonl
dc.titleOuderlijke betrokkenheid en regels bij 12-minners
dc.type.contentBachelor Thesis
dc.rights.accessrightsOpen Access
dc.subject.keywords12-minners
dc.subject.keywordsouderlijke betrokkenheid
dc.subject.keywordsregels
dc.subject.keywordsregeloverschrijdend gedrag
dc.subject.keywordsgezin
dc.subject.courseuuPedagogische Wetenschappen


Files in this item

Thumbnail

This item appears in the following Collection(s)

Show simple item record