Meester-gezelprincipe in het mbo
Summary
Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag of de toepassing van het meester-gezelprincipe een gewenste uitwerking is van het competentiegericht middelbaar beroepsonderwijs (mbo). In de inleiding wordt beschreven wat het meester-gezelprincipe inhoudt. Vervolgens zijn drie studies uitgevoerd: (1) een literatuurstudie naar de inhoud en structuur van een adequaat curriculum voor het competentiegericht mbo, (2) een casestudie van een particuliere mbo-aanbieder die pretendeert volgens het meester-gezelprincipe te werken en (3) een Delphistudie waarin een panel van experts in het mbo wordt gevraagd naar de mogelijkheden en aandachtspunten van het meester-gezelprincipe in het mbo.
Uit de literatuurstudie blijkt dat het meester-gezelprincipe niet een voorschrijvende theorie voor onderwijscurricula is. De tweede en derde studie bevestigen dat het meester-gezelprincipe een strategie is die in een deel van het curriculum kan worden toegepast en dan met name in de beroepspraktijkvorming, de basis in de competentiegerichte kwalificatiestructuur.