dc.rights.license | CC-BY-NC-ND | |
dc.contributor.advisor | Sol, Y. | |
dc.contributor.advisor | Stokking, K. | |
dc.contributor.author | Jong, J. de | |
dc.date.accessioned | 2012-02-28T18:03:42Z | |
dc.date.available | 2012-02-28 | |
dc.date.available | 2012-02-28T18:03:42Z | |
dc.date.issued | 2012 | |
dc.identifier.uri | https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/10070 | |
dc.description.abstract | Dit onderzoek geeft antwoord op de vraag of de toepassing van het meester-gezelprincipe een gewenste uitwerking is van het competentiegericht middelbaar beroepsonderwijs (mbo). In de inleiding wordt beschreven wat het meester-gezelprincipe inhoudt. Vervolgens zijn drie studies uitgevoerd: (1) een literatuurstudie naar de inhoud en structuur van een adequaat curriculum voor het competentiegericht mbo, (2) een casestudie van een particuliere mbo-aanbieder die pretendeert volgens het meester-gezelprincipe te werken en (3) een Delphistudie waarin een panel van experts in het mbo wordt gevraagd naar de mogelijkheden en aandachtspunten van het meester-gezelprincipe in het mbo.
Uit de literatuurstudie blijkt dat het meester-gezelprincipe niet een voorschrijvende theorie voor onderwijscurricula is. De tweede en derde studie bevestigen dat het meester-gezelprincipe een strategie is die in een deel van het curriculum kan worden toegepast en dan met name in de beroepspraktijkvorming, de basis in de competentiegerichte kwalificatiestructuur. | |
dc.description.sponsorship | Utrecht University | |
dc.format.extent | 1396511 bytes | |
dc.format.mimetype | application/pdf | |
dc.language.iso | nl | |
dc.title | Meester-gezelprincipe in het mbo | |
dc.type.content | Master Thesis | |
dc.rights.accessrights | Open Access | |
dc.subject.keywords | Mbo | |
dc.subject.keywords | middelbaar beroepsonderwijs | |
dc.subject.keywords | meester-gezelprincipe | |
dc.subject.keywords | curriculum | |
dc.subject.keywords | beroepspraktijkvorming | |
dc.subject.keywords | Delphistudie | |
dc.subject.courseuu | Onderwijskundig ontwerp en advisering | |