View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Spotprenten of godslastering? Een combinatie van twee perspectieven op attitudes van Moslims omtrent de Deense Mohammed cartoons

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Cammelbeeck.pdf (416.0Kb)
        Publication date
        2012
        Author
        Cammelbeeck, A.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De Mohammed cartoons hebben een conflict tussen de moslim wereld en het westen veroorzaakt. De moslim wereld voelde zich beledigd en vernederd door de publicatie van spottende afbeeldingen van de profeet Mohammed. In deze studie staat de vraag centraal in hoeverre moslims in het westen de cartoons ontoelaatbaar vinden en welke argumenten en redenen aan de basis van die opvatting staan. In de eerste deelstudie is nagegaan in hoeverre moslims in vier Europese landen, te weten Duitsland, Frankrijk, Spanje en Groot Brittannië, tegen de publicatie van de Mohammed cartoons zijn en hoeverre dit verschilt met de opvatting van de autochtone bevolking in die landen. In de tweede kwantitatieve deelstudie is nagegaan wat de opvattingen van moslims in Nederland zijn over het cartoonconflict. De derde deelstudie betreft de argumenten en redenen die moslims kunnen hebben om voor of tegen de cartoons te zijn. Uit de analyse van twee internetdiscussies is gebleken dat moslimjongeren verschillende argumenten en redenen aanvoeren om voor of tegen de cartoons te zijn. Welke argumenten en redenen door de jongeren worden aangevoerd is voor een deel afhankelijk van de manier waarop de discussie gevoerd wordt.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9954
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo