Het Effect van Multimedia Tijdens Retrieval Practice op Leerrendement en Kijkgedrag
Summary
In het huidige onderzoek zijn de effecten van het gebruik van afbeeldingen tijdens retrieval practice op het leerrendement en kijkgedrag onderzocht. Eerdere studies hebben aangetoond dat retrieval practice, waarbij nieuw geleerde informatie wordt opgehaald uit het geheugen, een groter effect heeft op het leerrendement dan het opnieuw bestuderen van de informatie. Ook het gebruik van multimedia bij het leren van taal is veelvuldig effectief gebleken. Er bestaat echter nog geen eenduidigheid over de effectiviteit van de combinatie van multimedia en retrieval practice bij T2 leren. In de huidige studie is onderzocht of de richting van het leren van taal mogelijk invloed heeft op de effectiviteit van het gebruik van multimedia bij retrieval practice. En of kijkgedrag een verklaring kan geven voor het gevonden leerrendement. Hiervoor is gebruik gemaakt van 2 x 2 within subjects design en eye-tracking. De resultaten geven geen eenduidige antwoord op de vraag of het gebruik van afbeeldingen tijdens retrieval practice effectief is. Wel is gevonden dat het tonen van afbeeldingen bij productieve woordparen een groter effect heeft op de resultaten dan bij receptieve woordparen. Deze studie geeft verdere aanwijzingen voor het negatieve effect van afbeeldingen tijdens retrieval practice bij T2 vocabulaire leren.