View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Taal in het biologieonderwijs: ‘Ik zit hier toch zeker niet bij Nederlands!’ Wat is de invloed van verschil in taligheid van toetsvragen op de prestaties van leerlingen in het vak Biologie?

        Thumbnail
        View/Open
        2012 PGO Invloed taligheid van toetsvragen bij het vak Biologie.pdf (1.445Mb)
        Publication date
        2012
        Author
        Telgte, Y.M. ter
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Samenvatting Uit de praktijk blijkt dat het onderwijs in de natuurwetenschappelijke vakken, waaronder biologie, tegenwoordig erg talig is. In dit Praktijk Gerichte Onderzoek wordt bekeken wat de invloed is van het verschil in taligheid van toetsvragen op de prestaties van leerlingen in het vak Biologie. De hoofdvraag in dit onderzoek is: ‘Wat is de invloed van verschil in taligheid van toetsvragen op de prestaties van leerlingen in het vak Biologie?’. In zes eindexamenklassen van het VWO is een toets met zowel talige als niet-talige vragen afgenomen. De aantallen juiste antwoorden op de twee typen vragen zijn vergeleken. De resultaten zijn geanalyseerd met behulp van SPSS. Uit het onderzoek is geen verschil gebleken tussen de prestaties van leerlingen bij niet-talige vragen en talige vragen. Ook werd geen verschil gevonden tussen jongens en meisjes voor de prestatie bij talige en niet-talige vragen. Er is meer onderzoek nodig om te bekijken of er ook geen verschil is onder andere leerling-populaties.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9908
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo