Taal in het biologieonderwijs: ‘Ik zit hier toch zeker niet bij Nederlands!’ Wat is de invloed van verschil in taligheid van toetsvragen op de prestaties van leerlingen in het vak Biologie?
Summary
Samenvatting
Uit de praktijk blijkt dat het onderwijs in de natuurwetenschappelijke vakken, waaronder biologie, tegenwoordig erg talig is. In dit Praktijk Gerichte Onderzoek wordt bekeken wat de invloed is van het verschil in taligheid van toetsvragen op de prestaties van leerlingen in het vak Biologie. De hoofdvraag in dit onderzoek is: ‘Wat is de invloed van verschil in taligheid van toetsvragen op de prestaties van leerlingen in het vak Biologie?’.
In zes eindexamenklassen van het VWO is een toets met zowel talige als niet-talige vragen afgenomen. De aantallen juiste antwoorden op de twee typen vragen zijn vergeleken. De resultaten zijn geanalyseerd met behulp van SPSS.
Uit het onderzoek is geen verschil gebleken tussen de prestaties van leerlingen bij niet-talige vragen en talige vragen. Ook werd geen verschil gevonden tussen jongens en meisjes voor de prestatie bij talige en niet-talige vragen. Er is meer onderzoek nodig om te bekijken of er ook geen verschil is onder andere leerling-populaties.