Moreel handelen op sociale media
Summary
De huidige maatschappij wordt beïnvloed door een nieuwe manier van communicatie die zich voordoet op sociale media. De jongere generatie groeit ermee op. Dit onderzoek is uitgevoerd om te achterhalen hoe het morele handelen van jongeren zich uit op sociale media. Hierbinnen is het verschil tussen jongens en meisjes onderzocht. De steekproef bestond uit één jongen en één meisje uit groep acht van het basisonderwijs. Beide participanten zijn twaalf jaar oud, hebben een Nederlandse achtergrond en zijn actief op sociale media. Met de participanten zijn interview afgenomen waarin vier verschillende vignettes besproken zijn. In deze vignettes zijn situaties besproken die zich voordoen op sociale media en gekoppeld zijn aan de stadia van moreel handelen volgens Kohlberg. Het doel was om de meningen van de participanten over moreel handelen op sociale media te achterhalen. De verwachting was dat er een verschil was tussen het meisje en de jongen, met name in de communicatie. Binnen die nieuwe manier van communicatie wordt er namelijk van hen verwacht dat zij weten hoe zij om moeten gaan met sociale media en morele kwesties die zich hierin voordoen. De theorie van morele ontwikkeling is onderbelicht in de context van sociale media gebruik.