View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Morfologie en cognitieve flexibiliteit: losstaand of samenwerkend?

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Hellings, CGM-6497845 en Feijer, L-6927203.pdf (218.4Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Hellings, C.G.M.
        Feijer, L.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De vraag of het taaldomein zelfstandig functioneert of afhankelijk is van andere cognitieve domeinen zoals executieve functies, blijft voor zover bekend onbeantwoord. Deze studie heeft zich gericht op specifieke onderdelen van deze domeinen, namelijk morfologie en cognitieve flexibiliteit. Om een mogelijk effect van cognitieve flexibiliteit op morfologische bewustzijn te onderzoeken, en daarmee de relatie tussen beide domeinen, werden 95 kinderen tussen vijf en zeven jaar oud getest op morfologisch bewustzijn en cognitieve flexibiliteit. Er is geen effect gevonden voor de werkhypothese dat cognitieve flexibiliteit een effect heeft op morfologisch bewustzijn. Bovendien bleken de factoren geslacht en leeftijd geen moderators te zijn op de variabelen. Toch werd een klein verschil tussen de groepen van de moderators geslacht en leeftijd gevonden op het effect van cognitieve flexibiliteit op morfologisch bewustzijn. Desondanks concludeert deze studie dat er geen effect is van cognitieve flexibiliteit op morfologisch bewustzijn en dat geslacht of leeftijd geen moderators zijn. Er is dus geen aanvulling gevonden op de vragen betreffende dit onderwerp, maar dit exploratieve onderzoek is een waardevol uitgangspunt voor verder onderzoek.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/983
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo