dc.description.abstract | In recent years, attention has grown for the contextual approach of education and
upbringing, known as the pedagogical civil society (PCS) (De Winter, 2011; Kesselring,
2018). The connection between educators established by the PCS enables parents to feel
supported in their role (Gravesteijn, 2013). Opportunities exist within the school
environment to further develop the PCS (Hilhorst & Zonneveld, 2013). For instance, by
focussing on educational and pedagogical partnership within parent rooms. Current
qualitative research aims at gathering insight into the motivations and perspective of
parents regarding educational and pedagogical partnership within parent rooms. To gain
insight into these perspectives, semi structured interviews were conducted with parents
(n=13) from nine different parent rooms. This research is relevant because there seems to
be insufficient consideration for parent’s wishes regarding the process of development and
execution within primary education. This lack of consideration may cause a division between
school and family (Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding, 2019). Insight into the
motivation and perspective of parents may contribute to the effective reinforcement of
educational and pedagogical partnership within parent rooms and consequently the PCS.
This article illustrates that most parents see value/benefit in a partnership with the school
within the parent room. They emphasize the value of equal and accessible contact with the
school during their collaboration within the parent room. The school may invest in building
an equal relationship of trust within the parent room through unscheduled visits and
informal conversation with parents. A professional intermediate such as the parent
consultant can play an important role in this process (Hermans, 2016).
Keywords: pedagogical civil society, educational partnership, pedagogical
partnership, parent rooms, motivation, meeting, informal parenting support
De laatste jaren is er steeds meer aandacht voor de contextuele benadering van opvoeden,
ofwel de pedagogische civil society (PCS) (De Winter, 2011; Kesselring, 2018). Dankzij
verbinding tussen opvoeders die middels de PCS ontstaat, kunnen ouders zich namelijk
gesteund voelen in hun rol als opvoeder (Gravesteijn, 2013). Binnen de school liggen
kansen om de PCS te versterken (Hilhorst & Zonneveld, 2013). Bijvoorbeeld door aandacht
te besteden aan educatief- en pedagogisch partnerschap binnen ouderkamers. Huidig
kwalitatief onderzoek richt zich op het verkrijgen van inzicht in de motivaties en
perspectieven van de ouders ten aanzien van educatief- en pedagogisch partnerschap in
ouderkamers. Om zicht te krijgen op de perspectieven zijn semigestructureerde interviews
afgenomen onder ouders (n=13) uit negen verschillende ouderkamers. Dit onderzoek is
2
relevant omdat er onvoldoende oog blijkt te zijn voor de behoeften van ouders aangaande
ontwikkel- en uitvoer processen in het onderwijs. Dit gebrek aan overweging kan er juist
een kloof ontstaan tussen school en het gezin (Kenniscentrum Onderwijs en Opvoeding,
2019). Inzicht in de motivaties en perspectieven van ouders kunnen een bijdrage leveren
aan het effectief versterken van educatief- en pedagogisch partnerschap in de ouderkamer
en daarmee de PCS. Dit artikel illustreert dat de meeste ouders een meerwaarde zien in een
partnerschap met de school in de ouderkamer. In een gelijkwaardige samenwerking met de
school onderstrepen zij het belang van laagdrempelig contact met de school in de
ouderkamer. Binnen de ouderkamer zou de school meer zou kunnen investeren in het
opbouwen van een gelijkwaardige vertrouwensrelatie door middel van ongeplande bezoeken
en informele gesprekken met ouders. Een professionele intermediair als de ouderconsulent
kan hierin een belangrijke rol spelen (Hermans, 2016).
Sleutelwoorden: pedagogische civil society, educatief partnerschap, pedagogisch
partnerschap, ouderkamers, motivatie, ontmoeting, informele opvoedsteun. | |
dc.subject.keywords | pedagogical civil society, educational partnership, pedagogical partnership, parent rooms, motivation, meeting, informal parenting support
pedagogische civil society, educatief partnerschap, pedagogisch partnerschap, ouderkamers, motivatie, ontmoeting, informele opvoedsteun. | |