ERVAREN LEERKLIMAAT DOOR TRAINERS EN HUN SPORTERS OP EEN TAEKWONDOCLUB Een Kwalitatief Explorerende studie
Summary
In dit onderzoek is gekeken naar de visie op het leerklimaat die de verschillende coaches hebben en de ervaring van de jeugdsporters op dit leerklimaat in een taekwondoclub in Zuid-Holland. De onderzoeksgroep zijn jeugdsporters van 16-23 jaar, wedstrijd en niet-wedstrijdsporters en trainers binnen een taekwondoclub in het zuiden van Nederland. Het leerklimaat kan onderverdeeld worden in een overwegend taakgericht klimaat en een overwegend resultaatgericht klimaat. Aan de hand van de basisbehoeften autonomie, competentie en sociale verbondenheid is onderzocht welk leerklimaat er gehanteerd wordt binnen de club. De respondenten zijn bevraagd door middel van open interviews, om inzicht te krijgen in de ervaringen van de coaches en jeugdsporters. De interviews zijn opgenomen en getranscribeerd in Word. De interviews zijn gecodeerd aan de hand van de inductieve analyse, wat heeft geleidt tot een codeerschema uiteengezet in kernlabels en dimensies. De belangrijkste bevinding is dat er binnen de club een overwegend progressie georiënteerd leerklimaat wordt gehanteerd door de coaches. Zowel de coaches als de sporters geven aan dat de persoonlijke groei
belangrijker is dan winnen. Deze bevindingen impliceren dat de sporters vooral gesteund worden in hun
ontwikkeling als sporter en persoon.