View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Zijn Narcisme en Pesten Positieve Voorspellers van Populariteit bij Brugklassers?

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Toussaint, EB-5628334 en Pruijn, J-6889662.pdf (293.3Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Toussaint, E.B.
        Pruijn, J.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Populariteit is belangrijk voor jonge adolescenten in het eerste jaar van de middelbare school. Volgens recente visies blijkt dat zowel narcisme als pesten een voorspellende factor zijn voor populariteit. Onderzoek waarin narcisme en pesten beide worden meegenomen als voorspellers van populariteit en waarbij gekeken wordt welke hiervan de grootste voorspeller is van populariteit mist echter nog. In dit huidige onderzoek werd hierop ingegaan en werd er tevens gekeken of er interactie-effecten waren met sekse. De participanten waren 2413 leerlingen uit 127 brugklassen verspreid door Nederland (Mleeftijd = 13.3; 49,1% meisjes). De participanten vulden een zelfrapportage- vragenlijst in over narcisme. Pestgedrag en populariteit werden gemeten aan de hand van peernominaties. De resultaten van een hiërarchische regressie-analyse lieten zien dat narcisme en pesten beide positieve voorspellers waren van populariteit, waarbij pesten de grootste voorspellende waarde had. Er werden geen interactie-effecten gevonden met sekse. Dit onderzoek ondersteunt de veronderstelling dat zowel narcisten als jonge adolescenten die pesten, streven naar dominantie en sociale
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/978
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo