View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Stimulering door ouders & communicatie en problemen oplossen door kinderen

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Agyeiwaa, MS-6972063 en Pengel, PS-6941818.pdf (424.6Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Agyeiwaa, M.S.
        Pengel, P.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van deze studie is om inzicht te krijgen in de impact van stimulerend ouderschap op de cognitieve ontwikkeling (in specifiek probleemoplossend vermogen en communicatieve vaardigheden) van jonge kinderen. Om een idee te krijgen, vulden een steekproef van 479 ouders de ASQ en CECQ vragenlijsten in. Uitkomsten lieten zien dat activiteiten, blootleggen, spelen en uitdagen (van moeders en vaders) significante verklarende variabelen zijn. Blootstelling en activiteiten van vaders bleken een positieve significante relatie te hebben met de communicatieontwikkeling van het kind. Ook het spelen van vaders bleek een negatieve relatie te hebben met de communicatieontwikkeling van het kind. Activiteiten van beide ouders bleek een positief significante relatie te hebben met het probleemoplossend vermogen van het kind. In tegenstelling tot de verwachtingen bleek het spel van beide ouders een negatief significante relatie te hebben met het probleemoplossend vermogen van het kind. De conclusie benadrukt dat stimulerend gedrag van ouders deels van invloed is op de cognitieve ontwikkeling van jonge kinderen. Zoals verwacht is meer blootstelling en activiteit van vader gerelateerd aan meer communicatieve vaardigheden van het kind. In tegenstelling tot de verwachting hangt meer spel van vader samen met minder communicatieve vaardigheden van het kind. In lijn met de verwachtingen hangt meer activiteit van moeder of vader samen met meer probleemoplossend vermogen van het kind. Als laatste punt houdt meer spelen door vader of moeder verband met minder probleemoplossend vermogen van het kind.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/972
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo