Jij, Zij of Toch Wij?
Summary
Alhoewel opgroeien in een diverse samenleving impliceert dat kinderen, vandaag de dag, gewend zijn aan het omgaan met diverse groepen. Lijkt het tegenovergestelde te gebeuren in educatieve instellingen. Doordat kinderen in homogene wijken opgroeien en de schoolkeuze mede bepaald wordt door de woonwijk, is er sprake van toenemende segregatie. Kinderen uit diverse wijken komen niet of nauwelijks met elkaar in contact. Om dit contact te faciliteren is de contact interventie WIMVW ontwikkeld. Deze interventie is gebaseerd op de contacttheorie van Allport (1954). Onderzoek toont aan dat er enkele voorwaarden zijn waaraan contact moet voldoen om positief te verlopen. Om die reden zijn de voorwaarden: coöperatieve werkvormen en steun van autoriteiten middels documentenonderzoek en interviews onderzocht in deze kwalitatieve content analyse. De documentanalyse richt zich op de vormgeving van coöperatieve activiteiten binnen WIMVW. Daarnaast worden interviews gebruikt om best practices voor autoriteiten te beschrijven om positief contact te faciliteren. De resultaten laten zien dat het project WIMVW, wat betreft de eisen van coöperatief werken, rekening houdt met drie van de vijf voorwaarden. De resultaten van de interviews geven aan dat wanneer autoriteiten een cultuurgevoelige houding aannemen ten opzichte van de leerlingen, dit mogelijk bijdraagt aan het faciliteren van positief contact. Daarom wordt geadviseerd om bij de verdere ontwikkeling van het project WIMVW rekening te houden met de eisen van coöperatief werken en culturele responsiviteit om positief contact tussen leerlingen te faciliteren. Tot slot luidt het advies om de rol van leerlingen in de coöperatieve werkvormen nader te onderzoeken.