Verschillen in Sociale Competentie van Daders, Slachtoffers en Niet-Betrokkenen jongeren in Pestsituaties
Summary
Pesten onder scholieren is een wereldwijd, oud en veel voorkomend probleem. Binnen dit onderzoek werd gekeken naar de verschillen in sociale competentie van daders, slachtoffers en niet- betrokkenen van pestsituaties. Sociale competentie is een breed en complex begrip en kan worden omschreven als de effectiviteit in sociale interacties. Eerdere onderzoeken naar sociale competentie laten vaak tegenstrijdige resultaten zien. In dit onderzoek werd sociale competentie gemeten aan de hand van likeability en resource control. Dit zijn twee nieuwe opvattingen om sociale competentie te meten. Met twee tweeweg variantie analyses is er gekeken of er een verschil bestond tussen de verschillende pestrollen en de afhankelijke variabelen likeability en resource control. Daarnaast is er gekeken naar de verschillen tussen sekse. De 2413 participanten waren leerlingen uit 127 brugklassen van 28 verschillende middelbare scholen verspreid over Nederland (Mleeftijd = 13,2; 50,9% meisjes). In dit onderzoek werden alle variabelen gemeten aan de hand van peer rapportages. Uit de ANOVA’s bleek dat daders meer resource control hadden dan slachtoffers en niet-betrokkenen, maar daders en slachtoffers werden minder aardig gevonden door klasgenoten dan niet-betrokkenen. Tenslotte bleek er voor zowel likeability, als resource control geen significant interactie-effect te zijn. Uit de onafhankelijke t-toetsen kwamen er wel significante verschillen naar voren tussen de pestrollen en sekse. Er werd geconcludeerd dat er binnen de pestrollen verschillen zijn met betrekking tot sociale competentie en deze resultaten verschillend zijn voor jongens dan voor meisjes.