De invloed van emoties op de motivatie om te presteren: de effecten van affectieve valentie, actiebereidheid en context.
Summary
In een situatie waar mensen beloningen kunnen verkrijgen zorgen zowel positieve emoties als ook de specifieke emotie boosheid voor een verhoogde motivatie om deze beloningen te verkrijgen. In dit onderzoek vergelijken we de invloed van verschillende emoties op de motivatie om te presteren. Hierbij is rekening gehouden met twee cruciale onderliggende componenten van emoties die ten grondslag liggen aan motivatie. Namelijk de gevoelscomponent (affectieve valentie) en de gedragscomponent (actiebereidheid). Emoties blijken ongeacht de gevoelscomponent bij een hoge beloning te zorgen voor een verhoogde motivatie om te presteren ten opzichte van een neutrale emotionele toestand. Echter bij een lage beloning zorgen alleen emoties met een positieve gevoelscomponent voor een verhoogde motivatie om te presteren ten opzichte van emoties met een negatieve gevoelscomponent en een neutrale emotionele toestand. Verder blijkt uit dit onderzoek dat de context waarbinnen de emotie wordt waargenomen invloed heeft op de manier waarop de gevoelscomponent en de daarmee samenhangende gedragscomponent van de waargenomen emotie wordt bepaald.