View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De moeder-kind relatie en vader- kind relatie als voorspellers van agressie bij jeugdigen in de brugklas

        Thumbnail
        View/Open
        Bachelorthesis Lam, LCJ-6928358 en Polat, E-6943756.pdf (267.2Kb)
        Publication date
        2020
        Author
        Lam, L.C.J.
        Polat, E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Gedragsproblemen blijken vaak voor te komen bij leerlingen tussen de twaalf tot en met achttien jaar. Een belangrijk deel van gedragsproblemen bestaat uit agressief gedrag. Uit verschillende onderzoeken kwam naar voren dat de affectieve kwalitatieve ouder-kind relatie een belangrijke voorspeller is van agressief gedrag bij kinderen. Het doel van dit onderzoek is te achterhalen of zowel de negatieve als de positieve vader-kind en moeder-kind relatie voorspellers zijn van agressie bij brugklasleerlingen. Dit is getoetst middels een multipele hiërarchische regressie-analyse. Ook is moderatie door sekse exploratief onderzocht. Er is gebruik gemaakt van een cross-sectioneel onderzoeksdesign waarbij door 779 brugklasleerlingen vragenlijsten zijn ingevuld. Positieve moeder-kind en positieve vader-kind relatie blijken geen voorspellers te zijn van agressief gedrag bij brugklasleerlingen. Daarentegen blijkt dat zowel de negatieve vader-kind relatie als de negatieve moeder-kind relatie wel voorspellers te zijn van agressie. Sekse blijkt hierbij geen modererend effect te hebben. Op basis hiervan wordt aanbevolen de bevindingen toe te passen bij psycho-educatie aan ouders van kinderen met agressieproblemen. Er zullen suggesties voor vervolgonderzoek worden besproken.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/968
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo