View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Voordelen - Onderzoek naar het gebruik van deelauto's in de gemeente Utrecht

        Thumbnail
        View/Open
        Thesis Voordelen.pdf (3.978Mb)
        Publication date
        2019
        Author
        Doornbos, W.S.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Het doel van dit onderzoek is om meer inzicht te krijgen in het gebruik van deelauto’s in de gemeente Utrecht, de woonomgeving en sociaal-demografische kenmerken van autodelers en hun reisgedrag met en zonder deelauto. Om de onderzoeksvraag te beantwoorden is een kwantitatief onderzoek uitgevoerd. Er zijn enquêtes afgenomen onder de leden van het bewonerspanel van de gemeente Utrecht en onder autodelers uit Utrecht. Daarnaast hebben vier belangrijke deelauto-aanbieders in Utrecht gebruiksdata op ritniveau van alle ritten van hun deelauto’s in 2017 gedeeld. Autodelers zijn vaak hoog opgeleid en hebben relatief vaak een leeftijd tussen de 35 en 54 jaar. Het is verrassend dat relatief veel mensen met kinderen een deelauto gebruiken. Autodelers wonen over het algemeen in buurten met een hogere stedelijkheidsgraad en dichter bij voorzieningen dan niet-autodelers. De attitudes t.o.v. andere vervoermiddelen blijken nog belangrijker dan de sociaal-demografische kenmerken en woonomgeving van de respondenten. Autodelers hebben vaker een positieve houding t.o.v. het openbaar vervoer en fietsen en lopen dan niet-autodelers. Er lijkt sprake te zijn van residentiële zelfselectie: de mensen met voorkeuren voor actief transport en openbaar vervoer zijn in buurten gaan wonen waar ze deze voorkeuren kunnen uitoefenen. De mensen met deze voorkeuren lijken ook vaker aan autodelen te doen. Deelauto’s worden meestal slechts enkele keren per jaar gebruikt en vormen vrijwel nooit het hoofdvervoermiddel van een gebruiker. Deelautogebruikers lijken meer bewust te zijn van het gebruik van een auto en maken vaker gebruik van de (elektrische) fiets en de trein dan niet-autodelers. Het aantal auto’s in het huishouden van autodelers is op dit moment lager dan vóórdat begonnen werd met autodelen.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/964
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo