Building an international community; connecting the dots. onderzoek naar de vorming van een internationale community binnen een multinational
Summary
Dit onderzoek is een interpretatief onderzoek naar de vorming van een internationale community binnen een multinational. In deze internationale community kan kennis en best practices worden gedeeld. Door middel van kwalitatief en kwantitatief onderzoek is een model ontwikkeld dat inzicht geeft in hoe een organisatie kan groeien naar een internationale community. Om te groeien naar een internationale community zijn een aantal factoren van invloed. Deze factoren kunnen gezien worden als obstakels die overwonnen moeten worden om te kunnen groeien. Het model wat in dit artikel gepresenteerd wordt is afgeleid van het groeimodel met tipping points van Phelps et al (2007). Omdat Phelps et al. (2007) met hun model vooral kleine organisaties bedienen, is dit model is aangepast om voor een multinational van belang te kunnen zijn. Twee dimensies zijn in het model van belang, de obstakels en de manier waarop de organisatie kan groeien naar deze internationale community. De obstakels die in dit model naar voren komen zijn, strategie, people management, cultuur, historie en rol van het hoofdkantoor. De tweede dimensie is de dimensie die aangeeft hoe de organisatie kan groeien. De obstakels kunnen overwonnen worden door vier fasen te doorlopen. Deze fasen zijn van onwetendheid, naar het besef dat er een probleem is. Na deze fase komt de fase van kennis verkrijgen, om te eindigen bij de fase waarin deze kennis geïmplementeerd wordt. Deze case studie bij IT International geeft inzicht in de hoe een multinational kan groeien naar een internationale community.