View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Hoe 'werkt' het in de thuiszorg? Een werkbelevingsonderzoek bij extramurale thuiszorgmedewerkers van Aveant

        Thumbnail
        View/Open
        Onderzoeksrapport - Jorieke Dijkstra.doc (479.5Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Dijkstra, J.W.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Thuiszorgorganisaties bevinden zich in een veranderlijke omgeving. Maatschappelijke ontwikkelingen en overheidsbezuinigingen maken dat de organisaties zich alsmaar moeten aanpassen. Dit vraagt veel van de medewerkers. In dit onderzoek staat de volgende vraag centraal: ‘Hoe beleven de extramurale thuiszorgmedewerkers van Aveant het werken bij de organisatie en welke aspecten zijn hierbij van invloed?’ Dit rapport is het resultaat van een kwalitatief-interpretatief onderzoek waarbij er met behulp van interviews en observaties een antwoord wordt gegeven op de hierboven geformuleerde vraag. Uit het onderzoek blijkt dat de extramurale thuiszorgmedewerkers van Aveant tevreden zijn met hun werk bij de organisatie. Hun collega’s, de wijk en hun cliënten, zijn de belangrijkste aspecten die hierbij van invloed zijn. Hoewel de respondenten verschillende problemen in hun werk tegenkomen die de kwaliteit van dienstverlening aan de cliënten negatief beïnvloeden, zijn een groot aantal van deze problemen niet rechtstreeks aan de organisatie toe te schrijven. Dit zijn eerder contextuele factoren van het beroep als extramurale thuiszorgmedewerker. De waarde die de medewerkers hechten aan organisationele kenmerken is over het algemeen beperkt. Negatieve ervaringen hiermee frustreren de medewerkers soms, maar dit staat in geen verhouding met de aspecten die de medewerkers echt belangrijk vinden; de collega’s de wijk en de cliënten. Zolang de medewerkers goede zorg kunnen blijven leveren aan de cliënten, zonder hierin beperkt te worden door de organisatie, zullen zij een positieve werkbeleving hebben.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9589
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo