View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        De klankwet raising

        Thumbnail
        View/Open
        LinusBand_BA-werkstuk + appendix.pdf (392.7Kb)
        Publication date
        2011
        Author
        Band, L.E.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        Binnen de chronologie die de klankveranderingen van het Proto-Keltisch naar het Oudiers beschrijft zijn er enkele klankwetten die nog niet helemaal duidelijk zijn. Eén van die klankwetten betreft de regressieve metafonie, de klankverandering van een klinker onder invloed van een klinker in de daarop volgende lettergreep, genaamd raising. Deze zorgde ervoor dat een korte e en o tot i en u werden als de volgende lettergreep een i of een u bevatte. Deze regel gaat echter lang niet altijd op en er zal in dit werkstuk dan ook onderzoek naar gedaan worden. In het eerste hoofdstuk zal het probleem verder toegelicht worden en gekeken worden hoe anderen getracht hebben het op te lossen met hun eigen variaties op de klankwet, hun visies op aan raising verwante klankwetten en de plaatsing ervan in een relatieve chronologie. In het tweede hoofdstuk zal materiaal verzameld worden waarmee gepoogd zal worden bepaalde tendenzen te vinden die het probleem verder zouden kunnen toelichten. Wegens de grootte van dit onderwerp zal er in dit werkstuk maar naar één grammaticale klasse gekeken worden, namelijk zelfstandige naamwoorden van de o-stamvervoeging, bestaande uit een enkele lettergreep. In het laatste hoofdstuk zal op basis van het verzamelde en verwerkte materiaal geprobeerd worden meer licht te werpen op deze simpel ogende maar ingewikkelde klankwet.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9561
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo