De functiemix en het effect op de intrinsieke motivatie van docenten. Een onderzoek naar de invloed van het nieuwe compensatiesysteem in het voortgezet onderwijs op de intrinsieke motivatie van docenten en het mediatie-effect van de psychologische basisbehoeften.
Summary
Dit artikel gaat over het onderzoek naar het effect van de functiemix op de intrinsieke
motivatie van docenten in het voortgezet onderwijs. De volgende vraag staat hierbij centraal:
In hoeverre heeft de functiemix invloed op de intrinsieke motivatie van docenten in het
voortgezet onderwijs en spelen de psychologische basisbehoeften daarin een mediërende rol?
Uit de literatuur blijkt dat compensatiesystemen verschillende dimensies bevatten die een
bepaalde invloed kunnen hebben op de „need satisfaction‟ en de intrinsieke motivatie van
mensen. De psychologische basisbehoeften spelen hierbij een belangrijke rol. Wanneer aan
competentie en autonomie veel aandacht wordt besteed blijkt dat de intrinsieke motivatie kan
groeien. Uit de enquête, gehouden onder 440 docenten van vier middelbare scholen in
Nederland, blijkt ook dat tevredenheid over de functiemix inderdaad een indirect positief
effect heeft op de intrinsieke motivatie van deze docenten. Daarnaast is gebleken dat het
maken van promotie binnen dit salarissysteem voor deze docenten een indirect positief effect
heeft op de intrinsieke motivatie. De psychologische basisbehoeften spelen bij beide relaties
een volledig mediërende rol.