Het Psychologisch Contract
Summary
Het thema dat in dit kwalitatieve onderzoek centraal staat is het psychologische contract tussen de werkgever en de medewerker. De doelstelling van het onderzoek was om ASR als werkgever inzicht te geven in de verwachtingen van medewerkers ten aanzien van het psychologisch contract en op welke manier personeelsbeleid daar invloed op uit kan oefenen om medewerkers betrokken te houden
De belangrijkste bevinding uit het onderzoek is dat de verwachtingen van medewerkers ten aanzien van het psychologisch contract op verschillende punten wordt geschonden en dat de rol van ASR als werkgever en de rol van het management daarbij van betekenis is. Medewerkers uiten een grote mate van behoefte aan aandacht, waardering, rechtvaardigheid en betrokkenheid van het management. Aan deze verwachtingen wordt in de beleving van de medewerkers onvoldoende voldaan. Het centrale thema dat daarbij uit het onderzoek naar voren komt is het concept vertrouwen. De bevindingen ten aanzien van het personeelsbeleid is dat P&O instrumenten, die op hen betrekking hebben, voldoen aan de verwachtingen.
Op basis van de bevindingen uit het onderzoek worden een aantal aanbevelingen gedaan. De aanbevelingen zijn met name gericht op de houding en het gedrag van het management om het vertrouwen van medewerkers positief te beïnvloeden.
.