View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Kernwaarden in tekst en beeld. Een kwalitatief onderzoek naar de betekenis van de kernwaarden bij de Groupe Danone

        Thumbnail
        View/Open
        Kernwaarden in tekst en beeld - Merlinn Busnel.pdf (4.220Mb)
        Publication date
        2011
        Author
        Busnel, M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        In dit kwalitatieve onderzoek is het doel te achterhalen in hoeverre de kernwaarden van de Groupe Danone en de betekenissen die de organisatie daaraan geeft, door de medewerkers van Danone Research in Wageningen zijn overgenomen. De kernwaarden zijn humanisme, openheid, proximity en enthousiasme, kortweg HOPE. Een van de functies van kernwaarden is dat medewerkers van een organisatie ze kunnen gebruiken om hun concrete handelingen vorm te geven. Daarom wordt ten tweede onderzocht in hoeverre de medewerkers van deze vestiging, die sinds 2007 onderdeel is van de Groupe Danone, de kernwaarden gebruiken om hun handelingen te coördineren. Om bovenstaande vragen te beantwoorden, zijn meerdere onderzoeksmethoden gebruikt. Met behulp van een semiotische analyse kwamen de betekenissen die de Groupe Danone aan HOPE geeft aan het licht en dankzij 12 semigestructureerde interviews komt het perspectief van de medewerkers aan bod. Het blijkt dat de betekenissen van de Groupe Danone slechts op kleine schaal door de medewerkers zijn overgenomen. Dit is te wijten aan het implementatieproces: toen de Groupe Danone in 2007 Numico overnam, werden de kernwaarden aan de toenmalige medewerkers opgelegd. Na een eerste introductie zijn de kernwaarden niet verder uitgerold, waardoor de medewerkers de kernwaarden niet goed kennen en ze niet gebruiken om hun dagelijkse handelingen vorm te geven.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9421
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo