De samenhang tussen waargenomen docentgedrag en de ervaren sociale veiligheid in de klas
Summary
In het voortgezet onderwijs is steeds meer sprake van antisociaal gedrag. De methode Baas in eigen soap probeert dit gedrag op een positieve manier in te dammen, door zich te richten op de sociale veiligheid in de klas. De leerkracht speelt bij het creëren van sociale veiligheid een essentiële rol, door tegemoet te komen aan de psychologische basisbehoeften. In dit onderzoek is onderzocht of de mate van waargenomen invloed en nabijheid in docentgedrag een voorspellende factor is voor het ervaren sociale veiligheidsgevoel van de leerlingen in de klas en of de methode Baas in eigen soap hierbij een modererende rol vervult. Door middel van afname van de Vragenlijst Interpersoonlijk Leraarsgedrag en de Vragenlijst Leerklimaat, onder 129 eerstejaarsleerlingen van het voorgezet onderwijs, afkomstig uit negen verschillende klassen met negen verschillende docenten, is de samenhang onderzocht. Uit de resultaten van dit onderzoek blijkt dat alleen de mate van waargenomen nabijheid in docentgedrag een significante positieve voorspeller is voor het ervaren sociale veiligheidsgevoel van de leerlingen in de klas. Deze bevinding impliceert het belang van een goede relatie tussen leerkracht en leerling voor het bijdragen aan een basisgevoel van veiligheid bij de leerling.