View Item 
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        •   Utrecht University Student Theses Repository Home
        • UU Theses Repository
        • Theses
        • View Item
        JavaScript is disabled for your browser. Some features of this site may not work without it.

        Browse

        All of UU Student Theses RepositoryBy Issue DateAuthorsTitlesSubjectsThis CollectionBy Issue DateAuthorsTitlesSubjects

        Educatieve Samenwerking op het VMBO en het praktijkonderwijs: verschillen in de verwachtingen van ouders en leerkrachten

        Thumbnail
        View/Open
        Masterthesis Bastiaanse,TDM-3413683.pdf (1.333Mb)
        Publication date
        2011
        Author
        Bastiaanse, T.D.M.
        Metadata
        Show full item record
        Summary
        De totstandkoming van een samenwerking van ouders en leerkrachten in het VO wordtgehinderd door verschillen in verwachtingen en barriマres in kennis, vaardigheden en attitudes. In deze studie worden 22 leerkrachten en ouders van een VMBO en school voor PrO ge•nterviewd over hun verwachtingen en ervaringen met betrekking tot de educatieve samenwerking. Barriマres van invloed op verwachtingen worden onderzocht. Ouders lijken samen te werken met de school om aan hun behoefte tot informatie te voldoen, zodat zij hun kinderen beter kunnen ondersteunen. Leerkrachten werken samen met ouders om ondersteund te worden in hun werk. De resultaten van de studie tonen aan dat een cumulatie van factoren van invloed is op de verwachtingen van de samenwerking tussen ouders en leerkrachten. De invloed van deze factoren wordt verklaard met behulp van de theorie van sociaal en cultureel kapitaal. Het wordt aanbevolen leerkrachten beter te scholen in de samenwerking met ouders. Uitgebreider onderzoek naar de behoeften van leerkrachten in de samenwerking met ouders moet aantonen welke ondersteuning nodig en gewenst is. De aansluiting van ouders bij het sociale netwerk van de school lijkt een manier om zowel de vaardigheden en kennis van de ouders te vergroten als tegemoet tekomen aan de verwachtingen van de ouders en de leerkrachten in de samenwerking.
        URI
        https://studenttheses.uu.nl/handle/20.500.12932/9350
        Collections
        • Theses
        Utrecht university logo